letadla
19. 9. 2007
Rakousko-Uhersko
aviatik
Obratný stroj s příjemnou pilotáží letci
oceňovali, přesto dávali přednost spíše Oeffagům D.III. Vyrobeno přes 800 kusů a mnozí
stíhači získali na Aviatiku D.I svá vítězství. První stroj postavený von Bergem vzlétl na
sklonku roku 1916. Jeden kulomet postupně nahrazovaly dva synchronizované, motor byl
Austro-Daimler o výkonu od 118 kW až po 147 kW. Tyto motory se však v letních měsících
přehřívaly, což spolu s často nekvalitně stavěnými křídly bylo základní nectností typu.
Aviatiky D.I bojovaly v Itálii, na rusko-rumunské frontě a balkánské frontě. Aviatik Berg D.I
sériové číslo 138.14 je také prvním jednomístným stíhacím strojem čs. letectva
Etrich Touber
Etrich Taube vyvinul v roce 1910 Igor Etrich. Německý Taube byl z velké části sestaven z dílen různých výrobců. Od jeho jedinečné struktury a tvaru křídla byl pojmenovaný na Taube (německy Holub). Pomalý, bez výzbroje dvousedadlový jednoplošník vstoupil do služeb v prvním roku války a používal se pro pozorovací a průzkumné mise až do roku 1916.
Hansa-Brandenburg C.I
Od firmy Albatros odešel konstruktér Heinkel k firmě Hansa, která tento odolný a vytrvalý typ vyráběla. Od roku 1916 začal nový stroj doplňovat v rakouském letectvu Albatrosy B. Kariéra typu je pestrá. Zajímavé je, že na něm létali i čeští letci a po válce se dokonce u firmy Aero v roce 1919 stavěla nejdřív přesná kopie (Ae 01) a potom i zlepšené verze (A-14, A-15 a A-26). U nás nalétaly tyto stroje přes 5000 hodin bez jediné smrtelné nehody, což mimo jiné vysvětluje i předchozí oblibu na frontě. S různými motory bylo vyrobeno celkem 1258 kusů C.I.
aviatik

První čistě rakouský stroj se vyznačoval vynikajícími letovými
vlastnostmi, stabilitou i vysokou stoupavostí. Obratný stroj s příjemnou pilotáží letci
oceňovali, přesto dávali přednost spíše Oeffagům D.III. Vyrobeno přes 800 kusů a mnozí
stíhači získali na Aviatiku D.I svá vítězství. První stroj postavený von Bergem vzlétl na
sklonku roku 1916. Jeden kulomet postupně nahrazovaly dva synchronizované, motor byl
Austro-Daimler o výkonu od 118 kW až po 147 kW. Tyto motory se však v letních měsících
přehřívaly, což spolu s často nekvalitně stavěnými křídly bylo základní nectností typu.
Aviatiky D.I bojovaly v Itálii, na rusko-rumunské frontě a balkánské frontě. Aviatik Berg D.I
sériové číslo 138.14 je také prvním jednomístným stíhacím strojem čs. letectva.
První čistě rakouský stroj se vyznačoval vynikajícími letovými
vlastnostmi, stabilitou i vysokou stoupavostí.Typ | aviatik-stíhací |
Rozpětí | 8 m |
Délka | 9,62 m |
Výška | 2,48 m |
Hmotnost | 669 kg |
Posádka | 1 |
Výzbroj | 2 kulomety Schwarzlose ráže 8mm |
Motor | Austro-Daimler, řadový šestiválec, kapalinou chlazený o výkonu 200 koní |
Max.rychlost | 185 km/h |
Dostup | 6150 m |
Dolet | 2,5 hodiny |
Etrich Touber
Etrich Taube vyvinul v roce 1910 Igor Etrich. Německý Taube byl z velké části sestaven z dílen různých výrobců. Od jeho jedinečné struktury a tvaru křídla byl pojmenovaný na Taube (německy Holub). Pomalý, bez výzbroje dvousedadlový jednoplošník vstoupil do služeb v prvním roku války a používal se pro pozorovací a průzkumné mise až do roku 1916.

Typ | Etrich Touber-průzkumný |
Rozpětí | 14,5 m |
Délka | 10 m |
Hmotnost | 1086 kg |
Posádka | 2 |
Motor | Mercedes D.I, kapalinou chlazený řadový šestiválec o výkonu 100 koní |
Max.rychlost | 96 km/h |
Dolet | 4 hodiny |
Hansa-Brandenburg C.I

Od firmy Albatros odešel konstruktér Heinkel k firmě Hansa, která tento odolný a vytrvalý typ vyráběla. Od roku 1916 začal nový stroj doplňovat v rakouském letectvu Albatrosy B. Kariéra typu je pestrá. Zajímavé je, že na něm létali i čeští letci a po válce se dokonce u firmy Aero v roce 1919 stavěla nejdřív přesná kopie (Ae 01) a potom i zlepšené verze (A-14, A-15 a A-26). U nás nalétaly tyto stroje přes 5000 hodin bez jediné smrtelné nehody, což mimo jiné vysvětluje i předchozí oblibu na frontě. S různými motory bylo vyrobeno celkem 1258 kusů C.I.
Typ | Hansa-Brandenburg C.I-průzkumný |
Rozpětí | 12,3 m |
Délka | 8,4 m |
Výška | není známo |
Hmotnost | 886 kg |
Posádka | 2 |
Výzbroj | 1 synchr. kulomet, 1 pohyblivý kulomet, 170 kg pum |
Motor | Hiero L,řadový o výkonu 230 koní |
Max.rychlost | 158 km/h |
Dostup | 5000 m |
Dolet | 3 hodiny |