tanky
Tanky byly poprvé nasazeny v roce 1917 ve Francii na řece Sommě.Tehdy to na bitevním poli byla novinka,i když maximální rychlost byly jen 6 Km za hodinu,byl to veliký pokrok na bojišti.
Brické tanky
Mark I byl britský tank z 1. světové války. Poprvé byl nasazen v bitvě na Sommě roku 1916. Tanky se dělily na „mužské“ (Male), které byly vyzbrojeny kanóny a kulomety, a „ženské“ (Female), které byly vyzbrojeny výhradně kulomety. Postupně byly zaváděny do výzbroje typy Mark II a Mark III, které se však výrazně od prvního typu nelišily.
Mark I 25. září na bitvě na Sommě
Technická data
Jméno | Mark I |
Titulek | Mark I bitva na sommě |
Posádka | 7 |
Délka | 7,93m |
Výška | 2,47m |
Šířka | 4,13m |
Hmotmost | 26 t |
Pancíř | 6 až 10 mm |
hl.zbraň | 2x kanón 57mm |
sek.zbraně | 6x kulomet Hotchkiss |
Motor | Daimler |
Síla motoru | 105 hp |
maximální rychlost | 6 km/h |
Dojezd | 30 Km |
Mark IV byl pokračováním řady britských tanků (Mark I, II, III,), které byly užívané v 1.světové válce. Britské tanky se dělily na „mužské“ (Male), které byly vyzbrojeny kanóny a kulomety, a „ženské“ (Female), které byly vyzbrojeny výhradně kulomety. Výroba tohoto britského tanku byla zahájena v březnu 1917. Tank Mark IV využíval poznatky z předchozích typů a konstruktéři tak reagovali na požadavky, které vyplynuly z bojového užívání. Boční střílny byly zmenšené, jejich tvar byl upraven. Došlo k zesílení čelního pancíře a nádrže, která byla navíc přesunuta do zadní části tanku. Verze stroje zvaná Tadpole byla prodloužená o 2,7 m, aby lépe překonávala zákopy.
Jméno | Mark IV |
Titulek | Mark IV severní Francie |
Posádka | 8 |
Délka | 8,05 |
Výška | 2,46 |
Šířka | 4,11 |
Hmotnost | 28 T |
Pancíř | 8-16mm |
Hl.zbraň | 2 x kanón ráže 57 mm ("mužská" verze) |
sek.zbraň | 4 x kulomet Hotchkiss |
Motor | Daimler |
Síla motoru | 105 ph |
Max.rychlost | 6 Km |
Dojezd | 30 Km |
Little Willie byl protopyp brického tanku, který byl zkoušen roku 1915. Pro bojové účely byl ale nevhodný, stal se však základem pro další britské tanky řady Mark.
Jméno | Little Wille |
Posádka | 6 |
Hmotnost | 16,5 t |
Panceřování | není známo |
Hlavní zbraň | 2x kanón |
Sekundární zbraň | 6x kulomet |
Motor | Foster-Daimler |
Síla motoru | 105 ph |
Max.rychlost | není známo |
Dojezd | není známo |
Tank Mark A „Whippet“ byl britský lehký tank užívaný v první světové válce. Na jedné straně se jednalo o stroj, který byl nevhodný pro zákopovou válku, resp. překonávání zákopů, na straně druhé se jednalo na tu dobu o poměrně rychlé vozidlo, které se dokázalo obratně pohybovat a zasazovat nepříteli údery. Celkem bylo vyrobeno 200 ks.
Jméno | Mark A |
Posádka | 3-4 |
Délka | 6,10 m |
Výška | 2,60 m |
Šířka | 2,70 m |
Hmotnost | 14,2 t |
Panceřování | Do 14 mm |
Hl.zbraň | 3 - 4 kulomety Hotchkiss-MGs ráže 7,7 mm |
Motor | Daimler |
Síla motoru | 90 Hp |
Max.rychlost | 13,4 Km/h |
Dojezd | 130 Km |
Francouské tanky
Ft 17
Francouzský tank Renault FT-17 byl zkonstruován v roce 1917, jehož průkopnická koncepce se stala základem pro další vývoj tanků.
Tank Renault FT-17 měl samonosnou korbu. Pohon obstarával zážehový motor Renault o výkonu 35 hp. Jelikož krátká korba tanku zvyšovala nebezpečí převrácení vozidla během překonávání zákopů, byl na její zadní část připevněn rám s lyžinou (ohon), o kterou se stroj mohl při hrozbě převrácení opřít. Tank měl odlévanou věž, ve které byl uložen kulomet Hotchkiss ráže 8 mm. Na střeše věže byla instalována pozorovací kopule. Odlévaná věž byla později pro svoji výrobní náročnost na výrobu nahrazena nýtovanou. Od května 1918 byl do části tanků FT-17 lafetován Puteaux ráže 37 mm. Během 1.světový války bylo vyrobeno přes 3000 tanků, po válce zhruba další tisíc. Tanky byly exportovány do mnoha zemí světa, vyráběly se i jejich kopie (např. T-18).
Jméno | Ft 17 |
Titul | FT 17-Francie 1918 |
Posádka | 2 |
Délka | 4,10 |
Výška | 2,14 |
Šířka | 1,47 |
Hmotnost | 6,5 t |
Pancíř | 6-12 mm |
Hlavní zbraň | Kanón ráže 37 mm nebo kulomet ráže 8 mm |
Motor | renault |
Síla motoru | 39 hp |
Max.rychlost | 8 km/h |
Dojezd | neznám |
země původu | Francie |
Char 2C „Alzac“ nebo též FCM 2C byl francouzský těžký tank, vyvinutý v době 1.světové války. Prototyp byl sestrojen až roku 1917. Do bojů však nezasáhl a vyráběl se až v roce 1921, paradoxem ovšem je, že byl ve výzbroji francouzské armády ještě v době 2.světové války . Tohoto supertěžkého tanku, který byl vyřazen ze služby až roku 1941, bylo vyrobeno pouhých 10 kusů.
Jméno | FCM 2C |
Posádka | 12 |
Délka | 10,27 m |
Výška | 4,01 m |
Šířka | 2,95 m |
Hmotnost | 69 t |
Pancíř | 22-45 mm |
Hlavní zbraň | 1 kanón 75mm |
Motor | 2x maybach |
Síla motoru | 2x 250 hp |
Max.rychlost | 15 km/h |
Dojest | 150 km |
St.ChamondSt.chamond byl francouzský tank z 1.světoví války . Vznikl vývojem z prvního francouzského tanku Schneider C.A-I . Poprvé byl užitý v boji v roce 1917. V žádném případě nedosahoval kvalit tehdejších britských tanků.
Jméno | Tank St. Chamond |
Posádka | 8 |
Délka | 8,7 m |
Výška | 2,36 m |
Šířka | 2,66 m |
Hmotnost | 22 t |
Pancíř | 11-19 mm |
Hlavní zbraň | 1 kanón 75 mm |
Sekundární zbraň | 8 kulometů ráže 7.92mm Hotchkiss M1914 |
Motor | Panhard-Levassor |
Síla motoru | 70 ph |
Max.rychlost | 12 km/h |
Dojezd | 60 km |
Schneider CA-I
Schneider C.A.1 byl francouzský tank z 1.světové války. Vznikl na základě amerického pásového tahače Holt, který byl ve francii opancéřován a představen v tajnosti armádním špičkám. Nová zbraň si získala potřebné sympatie a tak byl v roce 1916 představen nový stroj, který neměl předtím obdoby.
Tank Schneider bylo opancéřované vozidlo, které mělo pravém předním rohu korby střílnu, ve které byl lafetován kanón ráže 75mm. Sekundární výzbroj byla tvořena dvěma kulomety Hotchkiss ráže 8mm. Na přední části tanku byla řezačka ostnatého drátu. Motor se nacházel v levé přední části tanku. V zadní části byly dvoje dveře pro osádku. Tanky Schneider byly neohrabané, měly krátký podvozek a dlouhou korbu, což omezovalo jejich průchodnost terénem. Trpěly též nedostatečnou ventilací bojového prostoru. Celkem bylo vyrobeno 400 kusů.
Tank Schneider byl poprvé nasazen 16. dubna 1917 v Chemin des Dames. Ze 132 nasazených tanků jich bylo 57 zničeno, další byly neopravitelně poškozeny. Většina zničených tanků připadla na vrub explozi palivových nádrží, které se nacházely poblíž střílen pro kulomety.
Jméno | Scheider C.A.1 |
Posádka | 6 |
Délka | 6,32 m |
Výška | 2,05 m |
Šířka | 2,30 m |
Hmotnost | 12,5 t |
Pancíř | 5,5-27 mm |
Hlavní zbraň | 1 kanón 75 mm |
Sekundární zbraně | 2 kulomety ráže 8 mm |
Motor | Schneider |
Síla motoru | 45 hp |
Max.rychlost | 7,5 km/h |
Dojezd | 48 km |
Německé tanky
A7V
A7V byl německý tank z 1.světové války. Německo význam tanků dlouhou dobu podceňovalo, a tak teprve roku 1916 začal vývoj těchto obrněnců. Jejich výroba začala až v polovině roku 1917 , přičemž počet 20 kusů byl zcela zanedbatelný. Navíc tanky A7V byly kolosy s šestnáctičlennými posádkami, což v praktickém boji bylo problematické. Německá armáda tak bojovala s více tanky ukořistěnými, než s vlastnímy.
Jméno | A7V |
Posádka | 16-18 |
Délka | 7,35 m |
Výška | 3,37 m |
Šířka | 3,06 m |
Hmotnost | 30 t |
Pancíř | Maximálně do 30 mm |
Hlavní zbraň | 1 kanón Norfeld ráže 57 mm |
Sekundární zbraně | 6 kulometů ráže 7,92 mm |
Motor | 2x Daimler 165 |
Síla motoru | 147 ph |
Max.rychlost | 8 km/h |
Dojezd | 35 km |