Zbraně a děla
Protiletadlová děla
Německé děla
Oswind
Ostwind byl jednou z modifikací protiletadlového kanónu Flakpanzer IV, který byl postaven na podvozku německého tanku Panzer IV. Jeho vývoj začal roku 1944 souběžně s vývojem protiletadlového tanku Wirberlwind. Prototyp byl dokončen v září 1944 a v prosinci začala sériová výroba. Stroj dostal označení „3,7cm Flak 43 auf Sfl PzKpfw IV“, jeho další jméno Ostwind znamená „východní vítr“. Celkem bylo vyrobeno 45 kusů.
Jméno | Ostwind |
Posádka | 5 |
Délka | 5,92 m |
Výška | 3 m |
Šířka | 2,92 m |
Hmotnost | 5 t |
Hl.zbraň | 1x 3.7 cm FlaK 43 L/89 |
Sekundární zbraň | Kulomet MG 34 |
Panceřování | 10-80 mm |
Motor | Maybach HL 120 TRM |
Výkon motoru | 12,5 hp na 1 tunu |
Odprožení | Pásové protiletedlové dělo |
Max.rychlost | 38 km/h na silnici |
Dojezd | 200 Km |
Kubelblitz
Kugelblitz byl německý samohybný protiletadlový kanón užívaný v závěru 2.světové války. Po zkonstruování jiných předešlých typů byl dán požadavek na to, aby došlo ke sníženi siluety stroje a zvýšení pasivní ochrany posádky. Výsledkem byl uzavřený stroj se zajímavým řešením kulové věže opatřené dvěma kanóny. Jeho první prototyp byl představen v závěru roku 1944, ovšem kvůli těžkostem německého zbrojního průmyslu nebylo snadné rozjet jeho sériovou výrobu. Počátkem roku 1945 bylo vyrobeno pouhých sedm kusů, jiné zdroje hovoří o pouhých čtyřech kusech.
Jméno | Kubelblitz |
Posádka | 4 |
Délka | 5,92 |
Výška | 2,40 |
Šířka | 2,95 |
Hmotnost | 23 t |
Hl.zbraň | 30 mm kanón - dvojče |
Sekundarní zbraň | kulomet MG34 ráže 7,92 mm |
Panceřování | do 80 mm |
Motor | Maybach HL 120 TRM |
Výkon motoru | neznámo |
Odpružení | Pásové protiletadlové dvojče |
Max.rychlost | 38 Km/h na silnici |
Dojezd | 200 Km |
Flakpanzer 38 (t)
Roku 1943 se začal v německé armádě projevovat nedostatek účinných protiletadlových prostředků, proto byl přijat plán na sestrojení mobilního protiletadlového kanónu. Jako nosič byl vybrán osvědčený podvozek původně československého tanku LT-38, který vyráběla firma BMM (předválečná ČKD). V bojovém prostoru byl instalován na otočném podstavci rychlopalný kanón Flak 38 L/122,5 ráže 20 mm. Pro obranu osádky byl k dispozici lehký kulomet nebo samopal. Samohybné protiletadlové dělo dostalo název 2 cm Flak 38 auf Selbstfahrlafette Panzer Kampfwagen 38 (t), zkráceně Flakpanzer 38 (t). Od posádek tanků dostal stroj neoficiální přezdívku Gepard. Od listopadu 1943do února 1944 bylo vyrobeno zhruba 150 kusů.
Jméno | Flakpanzer 38 (t) |
Posádka | 4-5 |
Délka | 4,61 m |
Výška | 2,25 m |
Šířka | 2,13 |
Hmotnost | 9,8 t |
Hl.zbraň | protiletadlový kanón Flak 38 L/122,5 ráže 20 mm |
Sekundární zbraň | Výzbroj posádky |
Panceřování | 10-20 mm |
Motor | Praga EPA |
Síla motoru | 1 hp na 1 t |
Max.rychlost | 42 Km na silnici |
Dojezd | 210 Km |
Panzer Kampfwagen 38 (t) sloužil v jednotkách Wermachtu i Waffen SS například u 12. SS Panzer Division Hitlerjugend.
Möbelwagen
Möbelwagen byl jednou z modifikací protiletadlového kanónu Flakpanzer IV, který byl postaven na podvozku německého tanku PanzerIV. Jeho vývoj začal roku 1943 a v prosinci byl zhotoven první prototyp, který dostal označení „2cm Flakvierling 38 auf Sfl PzKpfw IV“. Stroj měl nástavbu, na níž byl instalován čtyřhlavňový rychlopalný kanon Flakvierling 38 ráže 20 mm. Toto řešení se však schvalovací komisi nezamlouvalo, a tak do sériové výroby šel nakonec typ s jedním 37 mm kanónem. Vozidlo se začalo vyrábět začátkem roku 1944 a kvůli své nástavbě, která přípomínala obrovskou shora otevřenou krabici, dostalo neoficiální název Möbelwagen, což značí stěhovací nebo nábytkářský vůz. Do roku 1945 bylo vyrobeno více než 200 kusů.
Jméno | Möbelwagen |
Posádka | 6 |
Délak | 5,92 m |
Výška | 2,92 m |
Šířka | 2,73 m |
Hmornost | 24 t |
Hl.zbraň | 1 x 37 mm FlaK 43 L/89 |
Pancíř | 10-80 mm |
Motor | Maybach HL 120 TRM |
Síla motoru | 12,5 Hp na 1 t |
Max rychlost | 38 Km na silnici |
Dojezd | 200 Km |