automobily
KdF 82
KdF 82 (nazývaný také jako Kübelwagen nebo VW 82) je lehký vojenský osobní automobil s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou, stavěný na upraveném podvozku VW Brouk a vyráběný firmou Volkswagen v německém Wolksburgu v letech 1940-1945.
První prototypy řady KdF 82 (Kraft durch Freude) vznikly již v roce 1938 na podvozku zkušební série VW 38 a nesly označení KdF 62 s jednoduchou čtyřmístnou otevřenou karoserií bez dveří. Brzy se ukázalo že vůz potřebuje úpravy a proto v roce 1939 vznikl prototyp se zvětšenou světlostí podvozku a krabicovou čtyřdveřovou karoserií s plátěnou střechou. Novinkou byly redukční převody zadních kol se kterými sice vůz jezdil pomaleji, ale zvýšila se průchodnost terénem.
V roce 1940 byla zahájena sériová výroba prvního tisíce kusů, celkem se v období 1940-1945 vyrobilo 50 435 kusů Kdf 82. Na bázi Kübelwagenu vznikly v období 1942-1943 prototypy polopásových vozidel určených pro východní frontu či dvoumístné verze pro přepravu sudů, osvětlovacích vozů či několik desítek Kdf s připevněními imitacemi tanků pro oklamaní nepřítele.
KdF 166
Volkswagen Schwimmwagen (německy : Volkswagen Typ 166 Schwimmwagen nebo KdF 166 Schimmwagen) byl vojenský obojživelný automobil s pohonem všech čtyř kol (4×4) se čtyřmístnou karoserií, s motorem umístěným vzadu a sklopným lodním šroubem na zádi. Sériová výroba byla zahájena v roce 1942. Karoserii vyráběla berlínská firma Ambi-Budd.
První prototypy obojživelných KdF vznikly v roce 1940 na základě armádní zakázky. V záři byly postupně testovány tři prototypy pod označením KdF 128. Obojživelníci s karoserií podobnou typu KdF 82 měli rozvor 2400 mm, rozchod kol obou náprav 1360 mm a jeho podvozek byl spřízněn s typem KdF 87 (VW Brouk 4×4), rychlost na vodě 10 km/h. Ve výbavě u těchto prototypů byla i pádla a třimetrová tyč na měření hloubky. Pohon všech kol měl vypínatelný pohon přední nápravy.
Celkem bylo vyrobeno do podzimu 1944 celkem 14 276 vozů KdF 166 při ceně 4200 RM.
SdKfz 2
SdKfz 2 Kleines Kettenkraftrad HK 101 představoval lehké polopásové vozidlo používané německou armádou v letech 1940-1944. Mohl vést pouze dva muže ale vyznačoval se vysokou rychlostí a vysokou průchodností terénem při dojezdu až 240 kilometrů. Původně byl vyvinut pro výsadkové jednotky, postupně se však rozšířil do všech odvětví armády jako průzkumné vozidlo a vozidlo pro důstojníky pohybující se v polních podmínkách.
Americké a spojenecké vozy:
Jeep Wyllis MB
Asi nejznámějším vozem či jeepem ve druhé sv. sválce byl americký jeep Willys MB
Jeep Willys MB byl ve výrobě od roku 1941 do roku 1945.Karoserie je vyrobena z oceli a navržena s přihlédnutím na její snadnou výrobu a opravu.Pro usnadnění s opravami má ocel nízký obsah uhlíku. Karoserie je čtyřmístná.Proti dešti je vybavena plátěnou střechou,kterou drží dvě trubkové podpěry a rám předního okna.Jeep Willys MB je vybaven spolehlivým řadovým čtyřválcovým benzínovým motorem (SV-postranní ventily) o objemu 2199 ccm s max. výkonem 61 koní při 3600 ot./min.Převodovku má 3stupňovou ruční a 2 stupňovou rozdělovací.Obě nápravy jsou hnané,odpružené listovými pružinami ,brzdy bubnové.Kola jsou 16",Pneu rozměr 6.00 x 16 mm. Jeep Willys MB má jednu z nejlepších jízdních vlastností - stoupání.Nájezdový úhel má 45°,jak ze předu,tak i ze zadu. Tento model směřoval k jednoduchosti a velké užitnosti z které vzešla legenda v terénních vozidlech U.S.Army za II.světové války
Jméno | Willys jeep MB |
Posádka | 4 |
Délka | 3353 mm |
Výška | 1829 mm |
Šířka | 1575 mm |
Hmotnost | 1091 Kg |
Motor | Řadový čtyřválec |
Výkon motoru | 61 Hp |
Max.rychlost | 100 Km/h |
Dodge WC
Dodge WC byla řada amerických vojenských užitkových vozidel používaných v druhé světové válce. Automobily řady Dodge WC vznikly dle požadavku americké armády, která si byla vědoma, že její vozový park se skládá z vozidel od více jak 120 druhů výrobců, a která chtěla mít univerzální druh, který bude mít množství společných náhradních dílů. Roku 1934 uzavřelo ministerstvo vojenství s koncernem Chrysler smlouvu na vývoj automobilu s pohonem všech náprav. Továrna Dodge nabídla svůj prototyp jedenapůltunového automobilu, který byl podroben zkouškám. Poté následovala výroba menšího sériového množství, které bylo též dále testováno a firma pracovala na dalším zlepšení. Po úspěšném provedení zkoušek armáda objednala hromadnou sériovou výrobu a celá kapacita továrny Dodge byla využita na výrobu automobilů pro vojenské složky. Do výroby byl zaveden půltunový užitkový automobil ve třech základních variantách: valník, velitelský a zdravotnický. Od roku 1940 došlo i k produkci dalšího tříčtvrtětunového typu. Celkem bylo do roku 1945 přes 400 tisíc kusů užitkových vozidel všech typů. Vozidla byla za války dodávána spojencům, v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu i do SSSR , který je užíval ve velké míře. Několik automobilů měla ve svém stavu i čs.samostatná obrněná brigáda a 1.československý armádní sbor
- Dodge WC 51 Weapons carrier - nákladní automobil, nosič zbraní
- Dodge WC 52 Weapons carrier - nákladní automobil, nosič zbraní s navijákem
- Dodge WC 53 Carryall - nákladní automobil, víceúčelový, uzavřený
- Dodge WC 54 Ambulance - ambulance, nízká
- Dodge WC 55 37 mm gun motor carriage - nosič zbraně M37A1 (37mm)
- Dodge WC 56 Command car - velitelský vůz
- Dodge WC 57 Command car - velitelský vůz s navijákem
- Dodge WC 58 - velitelský rádio vůz
- Dodge WC 59 - vůz k údržbě telefonních sítí
- Dodge WC 60 Emergency Repair Truck M2 - pohotovostní opravárenský vůz
- Dodge WC 61 - vůz k údržbě telefonních sítí
- Dodge WC 62 Weapons Carrier 6x6 - nákladní automobil, nosič zbraní
- Dodge WC 63 Weapons Carrier 6x6 - nákladní automobil, nosič zbraní s navijákem
- Dodge WC 64 Ambulance, Collapsible - ambulance, skládací